Trešdaļa iedzīvotāju kampaņas vadīti gatavi mainīt paradumus ar mērķi samazināt atkritumu daudzumu

Izglītojošās kampaņas joprojām ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā mainīt Latvijas sabiedrības ikdienas paradumus. Vairāk nekā trešā daļa Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka Getliņi EKO īstenotās sabiedrības izglītošanas kampaņas par atkritumu samazināšanu ietekmē ir gatavi mainīt savu ikdienu, ar mērķi samazināt pirkumus, izmantot preces atkārtoti, kā arī šķirot rūpīgāk, atklāj Getliņi EKO un mediju aģentūras “Mindshare” veiktā aptauja.

Aptauja atklāj, ka 38% aptaujāto kampaņas vadīti ir gatavi sākt vai darīt vēl vairāk, lai pirktu mazāk un apdomīgāk, tādējādi samazinot radīto atkritumu daudzumu. 32% respondentu ir apņēmības pilni daudz vairāk domāt par to, kā sniegt lietām otru dzīvi, tās atkārtoti izmantojot. Savukārt 43% Latvijas iedzīvotāju kampaņas ietekmē plāno daudz lielāku vērību pievērst atkritumu šķirošanai gan uzsākot šķirot, gan turpinot šķirot vēl rūpīgāk.

Tikai ap 13% aptaujāto neko nav darījuši līdz šim un arī kampaņas ietekmē neplāno mainīt savus paradumus, lai samazinātu radīto atkritumu daudzumu.

“Samazināt atkritumus varam mēs visi kopā kā sabiedrība un katrs indivīds atsevišķi. Esam pateicīgi ikvienam, kurš jau pirms tam īstenoja dažādas aktivitātes ar mērķi samazināt atkritumu daudzumu, pārdomāt pirkumus, šķirot, kā arī tiem, kuri to sāka darīt kampaņas iespaidā. No savas puses esam apņēmušies arī turpmāk īstenot kampaņas, kas orientētas uz sabiedrības izglītošanu par atkritumu samazināšanu un to dalītu vākšanu. Īstenojot turpmākās kampaņas, plānojam iesaistīt nozares ekspertus un Rīgas domes, kā arī citu pašvaldību pārstāvjus,“ teic Getliņi EKO valdes priekšsēdētājs Imants Stirāns.

Viens no iemesliem, kādēļ tika īstenota sabiedrības informēšanas kampaņa, bija fakts, ka, nemainoties iedzīvotāju paradumiem, poligons “Getliņi” būs pilns jau tuvākajā desmitgadē. Tas nozīmē, ka viena no iespējām, kā risināt esošo situāciju, būs vietas meklēšana jauna poligona izbūvei kaut kur Pierīgā.

“Pozitīvi, ka ar kampaņas palīdzību mums izdevās aktualizēt arī jautājumu par poligona piepildījumu, un seši no desmit respondentiem atklāja, ka tagad zina, kur nonāk nešķirotie atkritumi. Savukārt 69% ir informēti par to, ka tuvāko septiņu gadu laikā, ja nekas netiek darīts, poligons būs pilns. Iedzīvotājiem aizvien vairāk un nopietnāk jāsāk domāt un darīt atkritumu samazināšanas virzienā. Es ticu, ka neviens neizvēlētos par labu jaunam atkritumu poligonam savu māju tuvumā, un, iespējams, arī tas var kalpot kā papildu motivators samazināt radīto atkritumu daudzumu,” uzsver Stirāns.

Getliņi EKO sabiedrības izglītošanas kampaņa par atkritumu samazināšanu tika īstenota no pagājušā gada novembra līdz šī gada janvārim. Tā norisinājās vairākos posmos, aptverot visus sabiedrībā visplašāk izmantotos komunikācijas kanālus: TV, radio, vides reklāmas, sociālos medijus, kā arī sadarbību ar Latvijā zināmiem satura veidotājiem u.c. Tās pirmajā posmā, ar mērķi pievērst sabiedrības uzmanību problēmai, Rīgas iedzīvotāji tika aicināti balstot par to galvaspilsētas apkaimi, kurā viņu ieskatā vajadzētu atrasties jaunajam atkritumu poligonam. Savukārt kampaņas otrajā posmā ar dažādu komunikāciju kanālu starpniecību Latvijas iedzīvotāji tika aicināti mainīt savus ikdienas paradumus, lai samazinātu radīto atkritumu daudzumu. Vairāk informācijas par kampaņu: www.samaziniatkritumus.lv .

Par sabiedriskās domas pētījumu

Sabiedriskās domas pētījumu īstenoja mediju aģentūra “Mindshare”, izmantojot digitālo rīku “Mindscan”, un tās ietvaros tika aptaujāti 500 Rīgas un Pierīgas iedzīvotāji. Sabiedriskās domas pētījums norisinājās šī gada janvārī.


Dalīties: